راه اندازی پژوهشگاه ها سرعت تبدیل علم به فناوری را شتاب می دهد
نوشته شده توسط : devojke

' فرهاد رهبر' روز سه شنبه در مراسم گشایش پژوهشگاه دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران افزود: امروز تولید علم در ایران رشد شتابانی گرفته به گونه ای كه متوسط نرخ رشد تولید علم در ایران 11 برابر نرخ رشد تولید علم دنیا است.

وی اظهارداشت: ما در زمینه تولید علم و چاپ مقالات در مجلات بین المللی از دنیا پیشی گرفتیم اما یك ضعف جدی وجود دارد بدین معنا كه باید علم نافع تولید كرد و این علم باید در خدمت مردم و رفع نیازهای جامعه باشد. از این رو مقالاتی كه توسط دانشمندان و محققان تولید می شود باید به محصول تبدیل شود و در خدمت رفع نیاز جامعه باشد.

رهبر ادامه داد: دانشگاه تهران برای رفع این نقیصه تصمیم گرفت پژوهش های خود را هدایت كند و آنها را به سمت پژوهش های كاربردی سوق دهد. با این هدف پژوهشگاه دانشگاه تهران شكل گرفت .

وی خاطرنشان كرد : این پژوهشگاه دارای پژوهشكده های متعددی خواهد بود. خوشبختانه در حال حاضر موتور محركه این هدف روشن شده و امیدوارم در سال آینده محصولات متعددی از پژوهشكده های پژوهشگاه دانشگاه تهران ارایه شود .

رییس دانشگاه تهران افزود: این پژوهشگاه در آینده به یك مجتمع پژوهشی بسیار بزرگ تبدیل می شود و مانند دانشگاه ها ، عضو هیات علمی جذب می كند و این اعضا می توانند علوم تولید شده را به سمت رفع نیازهای كشور هدایت كنند.

به گفته وی در حال حاضر تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه تهران باید گسترش یابد و در این زمینه تاسیس آزمایشگاه مركزی دانشگاه تهران دردستور كار قرار گرفته است . این آزمایشگاه مركزی برای ارایه خدمات به محققان ایجاد می شود .

به گفته وی در حال حاضر سامانه ای با عنوان سامانه 'عرضه و تقاضای پژوهش ' در دانشگاه تهران طراحی شده است .از این رو متقاضیان و محققان می توانند نیازهای خود را دراین سامانه ارایه كنند. پس از آن گروه های مختلف با هدف تولید علم نافع و رفع نیازهای ارایه شده ، تشكیل می شود. تشكیل این گروه ها در تبدیل علم به فناوری بسیار مهم است .

علمی **9014** 1581





:: برچسب‌ها: چشم انداز ,
:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: